tiistai 5. kesäkuuta 2012

Särkynytsydän

Särkynytsydän - 

Lamprocapnos spectabilis 'Alba'


Hankkiessani tainta hieman ongelmalliseen paikkaan jonne aurinko kurkoittelee vain hetken, ei mieleeni tullut muuta kuin tämä entisaikojen hautausmaiden koriste. Eikä se mitenkään ollut mielikkikasvikaan juuri tuon muistikuvan takia. No, ei ainakaan se punavalkoinen versio.
Hankin siis valkoisen. Ja sehän sopii kuin nenä päähän. Itse asiassa olen jopa kiintynyt noihin valkoisiin kukkiin. Niin sitä mieli hetkessä muuttuu :)

Olen ollut huomaavinani, että se on jopa kasvattamassa siemenistään pieniä särkynytsydän taimen alkuja. Pitääkin muistaa kaivaa ne turvaan ja purkittaa niitä. Sillä on taipumus hieman kaatuilla, joten olen sijoittanut puskan sisään risuja antamaan sille tukevuutta. Sen tiheä kasvusto on peittänyt jo nuo rumat tukirisut.Suosittelen lämpimästi. Ihan kiva ja huisin rehevä kasvi.



4 kommenttia:

  1. Nämä tosiaan tekevät siementaimia. Mulla kasvavat aurinkoisella paikalla, mutta varjossa onkin juuri nyt tyhjää tilaa, täytynee kokeilla sinnekin.

    VastaaPoista
  2. Nyt muistaessani kerään nuo pienet taimet talteen. Kukinta varmaan ei ole ihan samaa tuolla varjon puolella, mutta haittaneeko tuo kun se on niin rehevän oloinen ;)Minun tulee sitten kokeilla tuota auringon puoltakin. Jospa se ylättäisi minut runsaammalla kukinnalla.

    VastaaPoista
  3. Tämä on niin kaunis kukka! Harmi vain se ei minun pihallani ole koskaan selvinnyt talvesta, joudun joka vuosi ostamaan uudet taimet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi voi - tosi harmillinen takaisku. Valkoinen särkyntysydän on tosiaankin se pihan herkän näköinen kukkija ja paikkansa sulostuttaja.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...